Welkom in 1A

In de secundaire scholen van het Hartencollege vergelijken we het eerste jaar met een wandelroute. Een leerling kan daarbij het parcours volgen in 4 verschillende wandelgroepen (2 op campus Onderwijslaan en 2 op campus Weggevoerdenstraat). 

Sommige leerlingen gaan tijdens de tocht op zoek naar extra uitdagingen (complexere leerstof), willen juist kiezen voor steile beklimmingen (meer leerstof) en vinden met een kaart graag hun eigen weg (zelfstandigheid).

Andere leerlingen vragen liever regelmatig de weg en krijgen graag wandeltips (begeleiding) of blikken tijdens een rustmoment graag even terug op de reeds afgelegde weg (herhaling en remediëring). Een gps is bij de tocht voor sommige leerlingen een handig en nuttig instrument bij het vinden van hun weg (hulpmiddelen).

Wat hebben de wandelgroepen in 1A met elkaar gemeen?

Starten in 1A kan je op het Hartencollege in 3 verschillende wandelgroepen. Deze 3 wandelgroepen behoren allemaal tot de A-stroom binnen de vernieuwde brede eerste graad. De 3 wandelgroepen hebben dus telkens dezelfde top als eindbestemming.

In de 3 wandelgroepen wordt eenzelfde basisvorming aangeboden en dezelfde eindtermen worden gerealiseerd. Er is een identieke lessentabel voor de vakken in de algemene vorming. Alle leerlingen kunnen in 1A uit dezelfde keuzevakken kiezen.


Dezelfde leerplandoelen maar toch een bewuste gedifferentieerde aanpak

We kiezen bij het realiseren van de gemeenschappelijke leerplannen voor een gedifferentieerde aanpak met verschillende uitdagingen tussen de wandelgroepen.

In de twee wandelgroepen op campus Weggevoerdenstraat bereiken we de basisdoelen met daarnaast ook veel aandacht voor uitbreiding en verdieping van de leerstof. In de wandelgroep op campus Onderwijslaan wordt de focus toegespitst op het bereiken van de basisdoelen. Met het beeld van de wandeltocht maken we de verschillende accenten in de gedifferentieerde aanpak tussen de wandelgroepen in 1A concreet.

HARTENCOLLEGE SECUNDAIR

CAMPUS
WEGGEVOERDENSTRAAT

CAMPUS
ONDERWIJSLAAN

1A
basis – uitbreiding + Latijn

1A
basis – uitbreiding

1A
basis

Op tocht met
een goed gevulde rugzak

Op tocht met
een goed gevulde rugzak

Op tocht met
een rugzak met basisboeken

De leerlingen dragen tijdens hun wandeltocht een goed gevulde rugzak. Naast de basisdoelen werken zij ook aan de uitbreidingsdoelen.

Daarnaast zorgt het vak Latijn binnen het keuzegedeelte van de lessentabel (5u) zorgt voor wat extra gewicht in de rugzak.

In het vak WeLL (1 u) wordt er gewerkt rond welbevinden en leren leren.

De leerlingen dragen tijdens hun wandeltocht een goed gevulde rugzak. Naast de basisdoelen werken zij ook aan de uitbreidingsdoelen.

De leerlingen krijgen extra tijdsruimte om de verdiepende doelen te realiseren. In het vak WeLL (1 u) wordt er gewerkt rond welbevinden en leren leren.

De 2 resterende uren in de lessentabel geven leerlingen de kans om te kiezen voor een verkennend keuzevak (kunst, woord, STEM of sport).

De leerlingen dragen tijdens hun wandeltocht een rugzak gevuld met basisboeken. De ligt vooral op de basisdoelen. Dit maakt de lessen minder theoretisch.

De leerlingen krijgen extra tijd om de basisdoelen te realiseren. In de lessentabel wordt eveneens het vak WeLL (1 u) opgenomen met focus op welbevinden en leren leren.

De 2 resterende uren in de lessentabel geven leerlingen de kans om te kiezen voor een verkennend keuzevak (kunst, woord, STEM of sport).

Hoog tempo

Hoog tempo

Gematigd
tempo

Het tempo voor de basisdoelen ligt in deze wandelgroep vrij hoog. De leerlingen moeten de complexere en abstracte uitbreidingsdoelen onder de knie te krijgen.

Door het keuzepakket Latijn (5u) moeten de leerlingen bovendien dezelfde leerstof van de vakken wiskunde, Nederlands en Frans sneller verwerken, want zij hebben voor deze vakken 1 lesuur per week minder.

Het tempo voor de basisdoelen ligt in deze wandelgroep vrij hoog. De leerlingen krijgen wel iets meer tijd om de complexere en abstracte uitbreidingsdoelen onder de knie te krijgen.

In deze wandelgroep ligt de focus volledig op de basisdoelen waardoor de leerlingen meer verwerkingstijd hebben.

Er zijn extra rustmomenten die kunnen gebruikt worden voor herhaling en/of remediëring.

Wegwijzers
tonen jou de weg

Kaart en kompas
naast de wegwijzers

De weg vinden
met een gps

De leerling komt terecht in een klasgroep van ongeveer 22 leerlingen.

De leerlingen krijgen wegwijzers om zelfstandig de weg te leren vinden. De eerste stappen in activerende werkvormen en zelfontdekkend leren worden gezet.

In de lessen Latijn wordt er extra aandacht besteed aan het verkennen van verschillende leerstrategieën en hulpmiddelen bij het leren (leren leren).

Vanzelfsprekend zetten we ook in deze wandelgroepen in op brede basiszorg en verschillende initiatieven vanuit de leerlingbegeleiding.

De leerling komt terecht in een klasgroep van ongeveer 22 leerlingen.

De leerlingen zijn niet alleen afhankelijk van wegwijzers, maar krijgen ook een kaart en kompas mee. Van de leerlingen wordt dus een zekere graad van zelfstandigheid verwacht bij het verwerken van de leerstof, maar in tegenstelling tot leerlingen in 1A + uitbreiding + Latijn krijgen ze iets meer tijd, begeleiding en hulpmiddelen om daarin te groeien.  De inoefentijd is net iets groter.

De klasgroepen zijn kleiner (± 18 leerlingen).

De leerlingen worden tijdens hun wandeltocht door 1A intensiever begeleid door hun vakleerkrachten.

De leerlingen krijgen als hulpmiddel een digitale gps mee die hen helpt de weg te zoeken. De leerling dient natuurlijk wel over de vaardigheden te beschikken om deze gps te programmeren.

 

Welbevinden en Leren Leren (WeLL)

Alle leerlingen in het 1e jaar krijgen wekelijks 1 uur WeLL. In dit vak besteden we aandacht aan bv. het gebruik van de schoolagenda als planningsinstrument, het inzetten van leerstrategieën, groepsgevoel, omgaan met elkaar en met sociale media…


Kan ik ook enkele vakken zelf kiezen in 1A?

Voor leerlingen uit de wandelgroep 1A basis + uitbreiding + Latijn worden de 5 lesuren keuzegedeelte volledig ingenomen door de lesuren Latijn.

Leerlingen die de wandelgroep 1A basis + uitbreiding of 1A basis volgen, kunnen op basis van hun interesses of talenten een keuze maken uit 2 uur sport, STEM, woord of kunst.

LESSENTABEL

Op campus Onderwijslaan kan je in het eerste jaar ook kiezen voor de B -stroom. Dit vormt de 4e wandelgroep waarbinnen je op het Hartencollege het secundair onderwijs kan volgen. Meer info over de vakken, de lessentabel en de aanpak in 1B kan je vinden op de website van Campus Onderwijslaan.